Stany Crets brengt topcast samen voor Monty Python’s Spamalot

By Joyce Baten
Stany Crets brengt topcast samen voor Monty Python’s Spamalot

Stany Crets brengt topcast samen voor Monty Python’s Spamalot

Eerder dit jaar werd de hoofdcast van musical ‘Monty Python’s Spamalot’ onder leiding van Stany Crets al aangekondigd. Niemand minder dan Walter Baele, Jonas Van Geel, Jan Van Looveren, Dieter Verhaegen, Ann Van Den Broeck, Nordin De Moor en Kobe van Herwegen zullen vanaf 16 maart 2019 de pannen van het dak spelen in Capitole Gent en Stadsschouwburg Antwerpen.

Maar ook het ensemble is er een om duimen en vingers van af te likken. Er werd een indrukwekkende groep samengesteld die volgend jaar de hoofdcast zal ondersteunen op de scène. Die namen willen we u dan ook niet onthouden: Laurenz Hoorelbeke, Matthew Michel, Helle Vanderheyden, Barbara De Winter, Baptiste Vuylsteke, Bart Aerts, Floris Devooght, Kenny Verelst, Rowan Kievits, Oonagh Jacobs, Samantha Lernout, Manon de Boevre, Joke Van Robbroeck, Aaron De Veene en Susan Tonnard.

Net als de film is het verhaal een parodie op de legende van Koning Arthur, die samen met zijn bediende Patsy op zoek gaat naar de Heilige Graal. Maar door de toevoeging van van-de-pot-gerukte Broadway-parodieën is de musical toch nét anders.

‘Monty Python’s Spamalot’ ging op 17 maart 2005 in première op Broadway, in een regie van Mike Nichols. De originele productie won 3 Tony Awards waaronder deze voor Beste Musical (2004). In 2011 ging de Vlaamse versie in première in Stadsschouwburg Antwerpen. Monty Python’s Spamalot speelt vanaf 16 maart 2019 in Capitole Gent en Stadsschouwburg Antwerpen.

Ware hij iets ouder geweest en had hij in Engeland gewoond dan was Stany Crets zeker weten een van de genieën van Monty Python geweest. Hij moet daar niet voor onderdoen, al blijft hij bescheiden.

Crets ademt dit soort verhalen en dit soort musicals. Als hij ergens naar kijkt vliegen de stukken er direct van af en verdwijnen er hoeken. We ontmoeten Crets in een vergaderzaal van Deep Bridge. Hij komt daar binnen met een kop koffie, gaat zitten. Glimlacht.

 

Is ‘Spamalot’ nu anders dan in 2011?

Stany Crets: “Waarom zou die voorstelling anders moeten zijn? Het is altijd al een succes geweest en daar moet je niet teveel aan veranderen. Aanpassen aan de actualiteit en de tijdsgeest van vandaag, dat wel. Maar voor de rest verander ik daar liefst zo weinig mogelijk aan.”

 

Spelen dezelfde mensen als toen mee?

Stany Crets: “Het was in de tijd van Koning Arthur al een waarheid als een koe: verander nooit een winnend team. Dus is de cast van Camelot op één uitzondering na dezelfde van die in 2011. De man die er nu niet bij is kon overigens niet, anders zou hij van de partij geweest zijn.”

 

Je bent blij met deze mensen…

Stany Crets: “Uiteraard. Ze weten stuk voor stuk wat ‘Spamalot’ is en hoe ze moeten spelen. Ik ga even terug naar wat ik al zei: Never change a winning team. De bezetting van The Beatles is toch ook nooit veranderd? John, Paul, George en Ringo. Er was eens een andere bij, maar die is niet gebleven en geen mens die zich hem herinnert. Ook de crew van ‘Spamalot’ is zo goed als helemaal dezelfde. Dat is trouwens een van de redenen waarom we deze absurde musical nu weer gaan brengen: we hebben er allemaal, maar echt allemààl, ontzettend veel goesting in. Toen we na de laatste voorstelling in 2011 met zijn allen een pint gingen drinken was het al direct de verzuchting van iedereen: we moeten dit nog eens doen. En nu is het zo ver.”

 

Iedereen kijkt uit naar de nieuwe reeks voorstellingen.

Stany Crets: “Kan niet anders. Er wordt nog altijd met koeien geworpen, er wordt nog altijd een lijk opgeladen dat beweert dat het niet dood is, er wordt niet met paarden maar met kokosnoten gereden. Dat zijn dingen die blijven. Maar de opvoeringen zullen nu nog beter zijn dan zeven jaar geleden omdat we met zijn allen meer bagage hebben.”

 

Het is nog meer dan een jaar voor de nieuwe reeks opvoeringen. Het kan niet dat je nu al precies weet wat er allemaal gaat gebeuren.

Stany Crets: “Uiteraard niet. Musical is een levend materie. Wat nu voorligt is de basis, gebaseerd op het succes dat we al gehad hebben en dat ook het resultaat was van voortdurend denkwerk. Die basis blijft dezelfde maar er kan nog vanalles gebeuren. Wij spelen kort op de bal, houden de vinger op de pols van wat er in eigen land en in heel de wereld gebeurt en dat gebruiken we. Iedereen die aan ‘Spamalot’ meewerkt is zodanig creatief dat er onvermijdelijk on the spot aanpassingen gebeuren.”

 

Wat is het geheim van het succes van ‘Spamalot’?

Stany Crets: “Mensen die van musical houden komen zeker kijken en ik hoor van heel veel liefhebbers dat ze ‘Spamalot’ absoluut nog eens willen zien. Maar daarbij trekken wij ook een extra publiek aan: zij die speciaal komen omdat ze weten dat in ‘Spamalot’ met alles en iedereen de draak gestoken wordt. Wij houden ervan om heilige huisjes onderuit te halen en wees ervan overtuigd dat dat gebeurt.”

Meer informatie: www.deepbridge.be.

Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
YouTube
Pinterest
Pinterest
LinkedIn
Instagram

Slider