GezondheidSport

Fit blijven? Zo doe je dat!

By Kurt Aerts
Fit blijven? Zo doe je dat!

We moeten er geen doekjes omwinden: ons lichaam veroudert. Vanaf je dertigste jaar beginnen de testosteron niveau’s te dalen waardoor je moeilijker spiermassa opbouwt en vet verbrandt. En daar komen heel wat ongemakken bij kijken: gewichtstoename, vermoeidheid, een verlaagd libido en humeurwisselingen horen allemaal bij dat proces. Vrolijk word je er niet van, zeker? Maar er is ook goed nieuws: simpele aanpassingen in je levensstijl kunnen al een groot effect hebben! Een combinatie van krachttraining, gecombineerd met een proteïnedieet en voldoende slaap zijn de sleutelelementen van jouw weg naar een topfit lichaam.

Krachttraining
De eenvoudigste manier om jouw testosteronpeil een duw in de rug te geven op een natuurlijke manier. Het verhoogt ook jouw metabolisme, waardoor je meer calorieën zal verbranden per dag. Dat klinkt alvast veelbelovend!

Intervaltraining
Trainingen met een hoge intensiteit versterken de spieren, verbranden vet en geven het metabolisme een boost. Omdat intervaltraining kort en hevig is, heb je sneller resultaten op een kortere tijd. Bovendien kan je dit toepassen op zowat elke sportactiviteit: of het nu over lopen, zwemmen of gewichten gaat, er is altijd een mogelijkheid om intervaltraining in te bouwen. Door de verhoogde zuurstofopname zou het zelfs het verouderingsproces vertragen, dus waar wacht je nog op?

Proteïne is het geheim
Goed, je hebt kracht- en intervaltraining gedaan. Jouw spieren hebben hun werk geleverd, maar moeten ook kunnen herstellen. Daar heb je proteïnen voor nodig. Bijkomend voordeel: ze helpen je vet verliezen en onderdrukken je honger. Dus niet te zuinig op vis, kip, eieren en magere zuivelproducten.

Vet heb je nodig
Je dacht dat je vet maar beter uit jouw menu kon schrappen? Vergeet dat maar. Vet is zelfs héél goed – zolang je maar de juiste vetten tot je neemt. Olijfolie, kokosolie, noten, zaden, avocado’s en zalm zitten vol gezonde vetten die je helpen om jouw doelen te bereiken. Transvetten moet je dan weer mijden, dus vergeet die chips en frieten maar.

Last but not least: slaap
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat slaaptekort leidt tot overgewicht, spierafbraak en een hormonaal onevenwicht. En toch hechten we veel te weinig belang aan een gezond slaappatroon. Als je toch niet aan die gewenste acht uur geraakt, bekijk je toch best ’s jouw slaaproutine. Met een paar simpele ingrepen kan je een mooi resultaat boeken!

Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
YouTube
Pinterest
Pinterest
LinkedIn
Instagram

Slider